Top_logo_pl

Centrum Chirurgii Specjalistycznej

ul. Modlińska 310/312
(na terenie Fortu Piontek)

tel. +48 (22) 510 26 60
tel. komórkowy: +48 666 868 505
fax: +48 (22) 510 26 61

e-mail: ortopedika@ortopedika.pl

Rehabilitacja Bielany

ul. Przybyszewskiego 69, lok. 1
(Warszawa Bielany)

tel. +48 (22) 897 68 42
fax:+48 (22) 897 68 43

Rehabilitacja Mokotów

Al. Niepodległości 69
(Warszawa Mokotów)
Obok wejścia na stację metra Wierzbno

tel: +48 (22) 322 70 60
fax: +48 (22) 322 76 60

Konflikt udowo panewkowy
( FAI - femoroacetabular impingment )

Konflikt udowo – panewkowy w biodrze to podstępna forma zmian zwyrodnieniowych stawu biodrowego, która, nieleczona doprowadzić może do całkowitego zwyrodnienia stawu i konieczności założenia protezy. Diagnostyka i wczesne leczenie konfliktu jest szeroko rozpowszechniona w krajach Europy Zachodniej, jednak w warunkach polskich wczesne objawy, pozwalające zdiagnozować schorzenie i wdrożyć odpowiednie leczenie, są zwykle bagatelizowane – zarówno przez pacjentów, jak i lekarzy pierwszego kontaktu.

Możemy rozróżnić 3 typy tego schorzenia:
  1. Pincer – typ w którym występuje nadbudowa kostna na krawędzi panewki stawowej, w czasie ruchu obrąbek stawowy jest zgniatany pomiędzy zmienioną krawędzią panewki i szyjką kości udowej co powoduje jego zmiany degeneracyjne.
  2. Cam – w konflikcie typu Cam głowa kości udowej nie jest owalna tak jak powinna być, w wyniku czego dochodzi do zaburzenia ruchu głowy kości udowej w panewce. Dochodzi do ścierania chrząstki stawowej przez asymetryczną głowę kości udowej.
  3. Mixed – w typie Mixed dochodzi do połączenia zaburzeń obecnych w typach Pincer i Cam.

Kiedy zmiany się rozwiną ,wywołują uszkodzenia chrząstki i obrąbka stawowego i zwykle powodują postęp choroby, aż do całkowitego zwyrodnienia stawu.

Objawy choroby
  • głęboko umiejscowione, rozlane dolegliwości bólowe w okolicy pachwiny związane z ruchem w stawie biodrowym, po lub w trakcie wykonywania aktywności fizycznej,
  • długotrwałe chodzenie sprawia problem. Ból może wystąpić pod,czas początku czynności  np. podczas wstawania z pozycji siedzącej,
  • wcześniej niż dolegliwości bólowe mogą pojawić się ograniczenia w ruchomości stawu biodrowego (ograniczenie zgięcia i rotacji wewnętrznej przy zgiętym biodrze).

W celu nie dopuszczenia do rozwinięcia zaawansowanych zmian zwyrodnieniowych leczenie operacyjne powinno usunąć nieprawidłowe zmiany.
Zabieg wykonuje się techniką artroskopową dzięki czemu jest minimalnie inwazyjny i pozwala na wykonanie tylko niezbędnych, niewielkich  cięć do wprowadzenia instrumentów artroskopowych. Podczas operacji artroskopowej chirurg odtwarza prawidłowy kształt głowy kości udowej , naprawia bądź usuwa zniszczone fragmenty obrąbka stawowego.
Zabieg artroskopowy pozwala usunąć bądź znacznie zredukować dolegliwości bólowe spowodowane konfliktem udowo – panewkowym, jak również w znacznym stopniu zapobiec przyszłym uszkodzeniom stawu biodrowego.

Zbyt długo trwająca choroba może spowodować powstanie zbyt zaawansowanych zmian w których nie wszystkie uszkodzenia mogą zostać naprawione. Artroskopia stawu biodrowego w przypadku stwierdzonego FAI jest najlepszym sposobem na redukcję dolegliwości bólowych.